Social Icons

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Site Info

Friday, 3 August 2012

Hukum Berkaraoke


HUKUM : HARAM JIKA BERCAMPUR DENGAN LELAKI DAN PEREMPUAN BUKAN MAHRAM, MENGGANGGU JIRAN DAN SEBAGAINYA YANG HARAM. HARUS JIKA YANG MENDENGAR SUARA KITA ITU ADALAH MAHARAM KITA

Apa itu Karaoke ?
Karaoke adalah satu bentuk nyanyian yang mengeluarkan suara dalam bentuk minus one seperti yang terdapat dalam video karaoke. Sekarang ini karaoke canggih, dan kita bebas untuk memilih jenis lagi seperti rock, nasyid dan sebagainya.

Hukum Berkaraoke?


Berkaraoke di rumah. Jika tiada lelaki dan perempuan yang bukan mahram, maka hukumnya adalah diharuskan. Selain itu, perlu memastikan yang lagu tersebut tidak haram, lirik tidak haram dan sebagainya. Jika anak-anak perempuan sedang menyanyi, dan jiran datang mendengar. Hukum karaoke tetap haram kerana diperdengarkan kepada orang yang bukan mahram. Sama jugalah jika berkaraoke di pusat karaoke, wanita yang menyanyi suara tersebut boleh didengari sehingga ke luar bilik. Jadi, kita perlu renungkan semula.Selain itu, muzik yang kita nyanyikan, jangan sampai ia menggangu jiran sebelah.

Blog Rahman BashriSebagai orang Islam, dalam hiburan diharuskan asalkan kita tidak berlebih-lebih dalam membuat satu perkara. Jangan alpa dan lagha dengan sesuatu perkara yang duniawi. Asalkan kita tahu batas-batas dalam Islam.

Adakah anda merasakan artikel saya ini berguna? Jika ya kongsi dengan rakan anda : Jika anda suka dengan artikel saya, pastikan anda Langgan melalui RSS feed! atau Langgan Blog Rahman Bashri melalui Emaili Komen anda sangat berguna untuk saya memperbaiki Blog Rahman Bashri..Terima Kasih

0 Comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...